ساعت فلش مذهبی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقام معظم رهبری : بسیج ، یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه ی میدان ها انکار بسیج و بی احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.


منو اصل
مطالب پشن
آرشو مطالب
صفحات اختصاص
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدد امروز :28
بازدد دروز :9
کل بازدد :128920
تعداد کل اد داشت ها : 277
آخرن بازدد : 103/2/16    ساعت : 6:55 ص
درباره وبلاگ
ابر برچسب ها
امکانات دگر

 

این روزها در شرایطی که گسترش گرسنگی و قحطی در مناطق جنگ زده یمن، جان بسیاری از مردم این کشور را می‌گیرد، سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه هیچ اقدامی نکرده‌اند.

به گزارش مجمع جهانی صلح اسلامی به نقل از روزنامه الثورة یمن، برخورداری از غذا و خوراک مفید حق طبیعی هر موجود زنده ای است. تفاوتی ندارد که این موجود زنده انسان، حیوان یا گیا ه باشد. غذا از جمله بخشش ها خداوند به ما است. کسی حق ندارد انسان را ازحق برخورداری ازغذا باز دارد. اما واقعیت  زندگی انسان چیز دیگری است که با آنچه گفته شد، بسیار متفاوت است.

اگر به  کشورهای جهان بویژه کشورهای جهان سوم به دقت  بنگریم در می یابیم که بیش از نیمی از مردم آنها زیر خط فقر زندگی می کنند و خوراک روزانه خود را نمی یابند. سوالی که مطرح می شود این است چرا این گرسنگی ها به وجود آمده اند؟ چه عاملی این گرسنگی ها را به وجود آورده اند؟ آیا انسان در به وجود آمدن این گونه نابسامانی ها نقش داشته اند یا اینکه همه این بحران ها، پیامد عوامل طبیعی و جغرافیایی هستند؟

دلایل به وجود آمدن گرسنگی در کشورهای جهان بویژه کشورهای جهان سوم عبارتند از: خشک سالی، طغیان رودخانه ها، سیل ها، گسترش آفت های کشاورزی، افزایش جمعیت، جنگ ها و دیگر مسائلی از این دست.

جنگ‌ها بویژه جنگ های داخلی، خطرناک ترین و مهم ترین عامل انسانی در به وجود آمدن گرسنگی ها هستند. بیشتر وقت ها نیروهای جنگی و شورشی جلوی رسیدن کمک های مردمی به مردم  گرسنه می گیرند و از رسیدن این کمک ها به دست انسان های بی پناه و گرسنه جلوگیری می کنند. این موضوعی است که امروزه در یمن دیده می شود.

حمله به کشورها در افزایش میزان تنگدستی، بیکاری، کمبود غذا، داروها و به وجود آمدن گرسنگی ها نقش دارند. اقدام نیروهای متجاوز از جمله تحریم، بمباران پی در پی تاسیسات حیاتی و اقتصادی کشورهای جهان سوم عوامل اساسی هستند که ناگواری های کنونی را در کشورهای جهان سوم به وجود آورده اند.

گرسنگی در یمن وبه ویژه استان الحدیده و اب العدین، نتیجه نبردهایی است که نیروهای ائتلاف به فرماندهی آل سعود است. آنچه یورش های آل سعود به یمن را تقویت کرد و پیامد های ناگوار آن را دو چندان کرد در گیری های مسلحانه میان گروه هایی گوناگون در این کشور است. گرسنگی مردم استان الحدیده جان ده ها تن از مردم این استان یمن را گرفت.

به گزارش سازمان غذایی سازمان ملل متحد و سازمان های هشدار سریع، بیشتر این قربانیان کودکان زیر5 سال و سالخوردگان هستند.
دو سال  از آغاز تجاوز تروریست ها به یمن  می گذرد.  طی این 2  سال یمن به دست  ائتلافی که رهبری آن را سعودی ها در دست دارند در محاصره  قرار گرفت است. میلیون ها انسان در یمن در قحطی به سر می برند. برخی از آنان  به علت قحطی و کمبود  خوراک  جان خود را از دست می دهند. اکنون قحطی بحرانی شده است که در دره های تهامه و کناره های سواحل  الحدیده  جان انسان های بسیاری را می گیرد.

خطرناک ترین مکانی که در استان الحدیده از قحطی رنج می برد، منطقه التحیتا است. قحطی در چند هفته گذشته در یمن بیشتر گسترش یافته است. از جمله جاهایی که قحطی  در آنها بیشتر گسترده است شهرهای اللحیه، بیت الفقیه، الزهره، الزیدیه، الجراحی هستند. بیشتر مردم این مناطق ماهی صید می کنند و با فروش آن نیازهای روزمره خود را تامین می کردند. اما قایق هایی که آنان با آن به شکار می رفتند  در بندر ساحلی الحیمه هدف بمب ها ی متجاوزان قرار گرفت و از کار افتاد. بنابراین مردم این بندر تنها منبع درآمد خود را از دست دادند. این مساله سبب شد اوضاع انسانی در این مراکز روز به روز وخیمتر شود.  سرپرست  خانواده ها نتوانستند کمترین نیازهای زندگی را برآورده سازند و قحطی در میان خانواده ها گسترش یافت.

در روزها و ماه‌های گذشته شماری از ساز مان های امدادگر بین المللی از این استان دیدن  کردند تا اوضاع انسانی را در آنجا ارزیابی کنند. اما این دیدارها تا کنون کمترین نقشی در کاهش درد ورنج  ساکنان این مناطق  نداشت.

سازمان‌های امداد گر بین المللی وظیفه  خود را به خوبی انجام ندادند. این سازمان ها نتوانستند جلوی ناگواری ها و پیامد قحطی در شهرهای الحدیده را بگیرند. در برابر بی توجهی سازمان‌های امدادگر بین المللی به ناگواری‌های موجود در یمن، اما مردم، سازمان‌های محلی یمن، سرمایه داران، بازرگانان و سازمان های دولتی تلاش کردند در حد توان خود از درد و رنج مردم قحطی زده بکاهند. در هفته‌های گذشته شهرداری التحیتا  شاهد ده‌ها مورد از کمک‌های بشر دوستانه بود که از سوی گروه‌های  امدادگر داخلی به مردم این شهرگسیل داده شده بود.


      


به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه های رادیویی و تلویزیونی منطقه و سایت های روزنامه ها و خبرگزاری ها در اینترنت به سرعت به انعکاس تمام یا بخش هایی از این پیام پرداخته و بخصوص افشاگری های رهبر معظم انقلاب در باره نقش سعودی ها در آفریدن فاجعه منا را منعکس کردند.











تارنمای عرب زبان العهد زیر این عنوان که  "رفتار سعودی ها در برابر صهیونیست ها و امریکا موجب ننگ جهان اسلام است "، به انعکاس پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره محکوم کردن رفتار عربستانی ها درباره دو حادثه فاجعه بار منا و سقوط جرثقیل در مسجد الحرام پرداخت.

العهد که متن پیام را به طور کامل منتشر کرده است، نوشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به همه مسلمانان جهان فرموده اند که باید به خاطر رفتار ظالمانه حکام سعودی با ضیوف الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله حج کرد و کوتاهی در این وظیفه، آینده امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهد ساخت.

تارنمای عربی 21 هم با انتخاب این عنوان که "حاکمان سعودی خدانشناسند و حجاج را به قتل می رسانند "،  به انعکاس بخش هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخت که درآن تاکید کرده اند: حاکمان بی‌دین و بی‌وجدانی که فاجعه‌ی بزرگ منا را پدید آورده و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده‌اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم میزنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب  کرده‌اند، متّهم می کنند.

سایت رای الیوم هم نوشت : در سالگرد فاجعه منا آیت الله خامنه ای در پیامی به جهان اسلام خواستار تغییر در مدیریت حرمین شریفین شد و سعودی ها را به شجره ملعونه توصیف کرد و آنان را به صد عن سبیل الله و تبدیل خانه امن خدا به مکانی خطرناک محکوم کرد.

اشاره رای الیوم به این بخش از پیام رهبر معظم انقلاب است که درآن تاکید می کنند: برادران و خواهران مسلمان! امسال جای حجّاج مشتاق و بااخلاص ایرانی در مراسم حج خالی است، ولی آنان با قلبهای خود حاضر و در کنار حاجیان از سراسر جهان و نگران حال آنان هستند، و دعا میکنند که شجره‌ی ملعونه‌ی طواغیت نتوانند گزندی به آنان برسانند.

شبکه تلویزیونی المنارهم با برجسته کردن توصیف رهبر انقلاب در باره ننگ رفتار سعودی ها دربرابر صهیونیست ها و آمریکا و افشاگری های ایشان درباره فتنه انگیزی حاکمان سعودی، سایر بخش های این پیام هم را قرائت کرد.

در پایگاه اینترنتی المنار هم آمده است که پادوهای مطبوعاتی حکام سعودی که حتّی وجدان حرفه ای هم مانع دروغ سازی و دروغ گویی آنان نیست، تلاش بیهوده می کنند که جمهوری اسلامی را در محروم سازی حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهند.

سایر شبکه های ماهواره ای لبنانی مانند المیادین و الجدید هم در بخش های مختلف خبری پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را پخش کردند.

پایگاه اینترنتی روزنامه السفیر لبنان با انتشار بخش هائی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت که ایشان با هجمه شدید علیه سعودی از جهان اسلام خواسته اند تا برای حل بحران مدیریت حرمین شریفین ناشی از رفتار ظالمانه سعودی ها در قبال حجاج اندیشه کنند.

روزنامه النهار هم که رویکرد آن به سیاست های آمریکا نزدیک است، همانند السفیر نوشت که رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران آیت الله خامنه ای ، جهان اسلام را به اندیشه برای حل بحران اداره مناسک حج فراخواندند.

پایگاه خبری « لبنان 24» و برخی دیگر از پایگاه های خبری لبنانی هم پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را بازتاب داده اند.

خبرگزاری ها وسایت های خبری عراق هم به سرعت متن کامل عربی پیام را منتشر کردند وبرخی ازرسانه ها نیز به بازتاب فرازهایی ازاین پیام مهم رهبر معظم انقلاب اکتفا کردند اما شبکه های خبری معروف به مقاومت اسلامی در عراق، متن پیام را قرائت کردند.

دراین راستا سایت خبری "کنوز میدیا" متن کامل پیام رهبری را منتشر کرد ونوشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حج امسال مصادف با 1347 هجری قمری پیام مهمی منتشر کرد.

خبرگزاری "المسله" نیز به فرازهایی از پیام رهبری خطاب به حکام عربستان سعودی اهتمام داده ونوشته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی به جهان اسلام و حجاج بیت الله الحرام گفته اند که عربستان مجروحان منا را به همراه متوفیان این حادثه به مکان سر بسته ای انتقال داد و همه آنها را به قتل رسانده است.

سایت خبری "بابل 24" نیز در این راستا نوشته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اداره مناسک حج از رژیم عربستان سعودی به شدت انتقاد کردند و از جهان اسلام خواستند که برای اداره مناسک حج چاره اندیشی کنند و تاکید کرد که رفتار سعودی ها در اداره مناسک حج با حجاج ظالمانه است.

سایت خبری "الاتجاه" وابسته به شبکه تلویزیونی الاتجاه ارگان خبری کتائب حزب الله عراق نیز پیام کامل رهبر معظم انقلاب را منتشر کرده است.

اما سایت خبری "المسیره" وابسته به تلویزیون المسیره یمن ارگان خبری انصار الله که در یکی از گروه های خبری عراق اشتراک دارد، مهمترین فرازهای پیام رهبر معظم انقلاب را دسته بندی و منتشر کرده است.

در یکی از این فرازها، المسیره به نقل از رهبر معظم انقلاب آورده است که رفتار عربستان سعودی در قبال رژیم صهیونیستی اسرائیل و آمریکا برای جهان اسلام ننگ آور است.


      

پاسخ به 8 پرسش درباره ارزیابی برجام و تجربه ملت ایران از آن

 

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری پس از یک سال از شروع برجام، با استفاده از بیانات رهبر انقلاب در یک سال اخیر؛ به 8 پرسش درباره ارزیابی برجام و تجربه ملت ایران از آن، پاسخ می‌دهد.

* ارزیابی صحیح نسبت به برجام چیست؟

برجام موافقانی دارد و مخالفانی؛ به نظر من، هم موافقان و هم مخالفان، هر دو در بیان نظرات خودشان مبالغه میکنند؛ اغراق‌گویی میکنند؛ هم موافقانی که از برجام تمجید میکنند سخنانشان اغراق‌گونه است، هم مخالفانی که انتقاد میکنند مبالغه میکنند و گاهی اغراق میکنند. به نظر من هیچ‌کدام جا ندارد.
 بله، برجام یک نقاط مثبتی دارد، یک نقاط منفی‌ای دارد؛ یک محسّناتی دارد، یک معایبی دارد؛ محسّناتش همان چیزهایی است که ما را وادار کرد و ترغیب کرد که به این مذاکرات رو بیاوریم؛ البتّه میدانید این مذاکرات قبل از شروع دولت یازدهم آغاز شد که به‌خاطر همین مُرغِّبات بود؛ یعنی جنبه‌های محسّناتی به نظر انسان میرسید که البتّه همه‌ی آن محسّنات تأمین نشد، یعنی خیلی‌هایش تأمین نشد لکن حالا بالاخره یک محسّناتی بود و انسان حس میکرد که ممکن است این فواید وجود داشته باشد. شروع شد این مذاکرات؛ بعد هم که خب، زمان دولت جناب آقای روحانی طبعاً گسترش بیشتری و فعّالیّت بیشتری پیدا کرد.  1395/03/25

ده سال، دوازده سال کشمکش با جمهورى اسلامى، نتیجه‌[اش] این شد که این شش قدرت، امروز ناچار شدند که گردش چند هزار سانتریفیوژ را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى این صنعت را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ى تحقیقات و توسعه‌ى این صنعت را تحمّل کنند. تحقیق و توسعه‌ى صنعت هسته‌اى ادامه خواهد یافت؛ گردش صنعت هسته‌اى ادامه خواهد یافت؛ این چیزى است که آنها سالها تلاش کردند، [ولى] امروز روى کاغذ آوردند و امضا دارند میکنند که حرفى ندارند. این معنایش چیست جز اقتدار ملّت ایران؟ 1394/04/27 محسّنات اینها است.
معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار میکردیم و میگفتیم؛ میگفتیم: آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان میزنند، عمل نمیکنند؛ معایب هم اینها است. خلل‌وفُرَجی وجود دارد در برجام که این معایب میتوانند خودشان را نشان بدهند و اگر این خلل‌وفُرَج بسته میشد، البتّه معایب کمتر میشد یا منتفی میشد... . امّا در مورد خود برجام؛ خود سند -همان‌طور که عرض کردم- یک خلل‌وفُرَجی دارد، یک زوایای پرابهامی دارد که اینها موجب شده است که دشمن بتواند سوءاستفاده کند، طرف مقابل بتواند از آنها سوءاستفاده کند.  1395/03/25 محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه، ‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.  1394/07/29
 

* چگونه در جریان مذاکرات هسته‌ای از دشمن امتیاز گرفتیم؟

لکن یک عدّه‌ای دارند این‌جور وانمود میکنند که کأنّه این دستاوردهایی که حالا مثلاً پیدا شد، آمریکا یک لطفی کرد به ما که این تحریمها را مثلاً برداشت؛ این‌جور نیست. یک عدّه‌ای از این فرصت میخواهند استفاده کنند، باز چهره‌ی منحوس استکبار را بزک کنند؛ این خیلی خطرناک است. چه لطفی؟... این لطفی از طرف آنها نیست؛ این تلاش ملّت ایران است، تلاش دانشمندان است. 1394/10/30
ما با قدرت علمی و فنّاوری خودمان بود که آنچه از آمریکایی‌ها توانستیم بکَنیم در این قضیّه، کندیم؛ یعنی اگر توانایی بیست درصد نبود، اگر توانایی ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نبود، قطعاً نمیتوانستیم آنها را وادار کنیم به اینکه این چند هزار سانتریفیوژ را از ما قبول بکنند و بپذیرند و بهانه‌گیری نکنند؛ به‌خاطر آن اقتدار بود. این اقتدار اگر از بین برود، فشار آن‌طرف زیاد خواهد شد، هرچه این اقتدار بیشتر شد، قدرت این‌طرف برای فشار آوردن به طرف مقابل بیشتر خواهد شد؛ بنابراین این را باید حفظ کنیم.  1395/03/25
اگر اقتدار بود، انسان میتواند حتّی از استکبار امتیاز بگیرد. این امتیازی نبود که آمریکایی‌ها به ما دادند، این امتیازی بود که ما با قدرتمان گرفتیم، نه اینکه کسی به ما امتیاز داد. در همه‌ی زمینه‌ها همین‌جور است. 1395/03/06
همین مقداری که عقب‌نشینی کرد، به‌خاطر این بود که ملّت از خودش اقتدار نشان داد؛ دولت جمهوری اسلامی از خودش اقتدار نشان داد، عزّت نشان داد... ولی همین اندازه پیشرفتی که انجام گرفت، کار قابل توجّهی است، کار مهمّی است و این به‌خاطر پشتیبانی ملّت، به‌خاطر اقتدار ملّی، به‌خاطر اتّصال فراوان نظام جمهوری اسلامی با آحاد مردم و بدنه‌ی مردم بود.  1394/10/30
 
 
* موارد بدعهدی آمریکا کدام است؟

معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار میکردیم و میگفتیم؛ میگفتیم: آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان میزنند، عمل نمیکنند؛ معایب هم اینها است. خلل‌وفُرَجی وجود دارد در برجام که این معایب میتوانند خودشان را نشان بدهند و اگر این خلل‌وفُرَج بسته میشد، البتّه معایب کمتر میشد یا منتفی میشد...
وظیفه‌ی طرف مقابل این بود که تحریمها را برطرف کند، برطرف نکرده؛ تحریمها برطرف نشده. بخشی از تحریمها را اینها به یک نحوی برداشته‌اند، منتها در عمل برداشته نشده. خب میدانید آنچه محلّ بحث بود تحریمهای ثانویّه بود. تحریمهای اوّلیّه را اینها با کمال قدرت حفظ کردند و این بر روی تحریمهای ثانویّه اثر میگذارد. من خواهش میکنم کسانی که دست‌اندرکارند توجّه کنند، دقّت کنند؛ مدام نگوییم تحریمها برداشته شده؛ نه، مسئله‌ی معامله‌ی بانکها حل نشده و بانکهای بزرگ معامله نمیکنند... قضیّه‌ی بیمه‌ی نفت‌کش‌ها همین‌جور است... آمریکایی‌ها به بخش مهمّی از تعهّداتشان عمل نکردند.
 ما پیش‌پرداخت‌هایمان را همین‌طوری انجام دادیم: ما [غنی‌سازی] بیست درصد را تعطیل کردیم، فُردو را تقریباً تعطیل کردیم؛ اراک را تعطیل کردیم، اینها پیش‌پرداخت‌های ما بوده، حالا باز توقّع دارند... حالا این همه پیش‌پرداخت ما داده‌ایم. به‌هرحال طرف مقابل ما عمل نکرده... امروز [اگر] ما هم بخواهیم درآمدهای نفتی‌مان را به دست بیاوریم کار دشواری است؛ هم دشوار است، هم هزینه‌دار است. پولهایی که در کشورهای دیگر داریم به ما داده نمیشود، نشده؛ یعنی حالا بعضی‌هایشان قول داده‌اند. آن‌طور که آقای رئیس جمهور به من گفتند، یک کشوری از این کشورها قول داده، منتها فقط یک کشور نیست، چند کشورند. ما پول داریم در بانک‌های اینها؛ منتها چون پولها به دلار است و مسئله‌ی دلار به آمریکا ارتباط پیدا میکند، نمیتوانند بدهند، کار قفل شده. خب این دشمنی آمریکا است؛ [مگر] دشمنی چیست؟ اینها عمل نکردند.  1395/03/25
 

* وظیفه ما در دوره بعد از برجام چیست؟

بنده از چندی پیش گفتم مراقب نفوذی‌ها باشید؛ بعضی‌ها بیخود، برآشفته شدند؛ برآشفتگی ندارد. آمریکایی‌ها برای بعد از دوران مذاکرات هسته‌ای، یک نقشه برای داخل ایران داشتند، یک نقشه برای منطقه. این برای ما روشن بود و روشن شد... بعضی تا گفته میشود نفوذ، برآشفته میشوند که آقا، گفتید نفوذ، گفتید نفوذ؟ بله، باید مراقب بود.  1394/12/05
این دوره‌ی بعد از قضایای مذاکرات هسته‌ای را خود آمریکایی‌ها اسم‌گذاری کرده‌اند: «دوره‌ی سخت‌گیری بر ایران»، سخت‌گیری باید بکنیم؛ خیلی خب، حالا سخت‌گیری که بیشتر از سخت‌گیری‌های گذشته نیست. جوانان ایران، ملّت ایران، مسئولان کشور بایستی آگاهانه، هشیارانه، امیدوارانه، با شهامت، با توکّل به خدای متعال، با تکیه‌ی بر نقاط قوّت فراوانی که دارد، در مقابل دشمنی دشمنان بایستند؛ این خیلی مهم است. هر لحظه‌ای وظیفه‌ای هست، آن وظیفه را باید شناخت و بایستی انجام داد.  1394/10/19
 
مراقب خدعه کردن‌ [آنها] باشند؛ مراقب باشند که آنچه آنها دارند انجام میدهند، منطبق باشد بر آنچه به‌معنای واقعی کلمه تعهّد کرده‌اند. این خدعه‌ی طرف مقابل را نبایستی نادیده بگیرند. و اگرچنانچه خدعه‌ای از طرف دیدند، آن‌وقت در مقابل، بایستی مقابله‌به‌مثل بکنند؛ یعنی اگرچنانچه طرف [مقابل] نقض عهد کرد، این‌طرف هم باید نقض عهد بکند، ایستادگی باید بکند.  1394/10/30
 
ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند! ما نقض نمیکنیم برجام را لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید میکنند که ما می‌آییم پاره میکنیم، نقض میکنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش میزنیم. اینکه حالا نقض نمیکنیم، متّکی است به دستور قرآن: اَوفوا بِالعَهد؛ بالاخره یک معاهده‌ای است انجام داده‌ایم، نمیخواهیم معاهده را ما به هم بزنیم؛ و آنکه اگر آنها نقض کردند، ما هم نقض خواهیم کرد، این هم متّکی است به آیه‌ی قرآن: وَ اِمّا تَخافَنَّ مِن قَومٍ خِیانَةً فَانبِذ اِلَیهِم عَلی‌ سَوآء؛ اگر آن طرف نقض کرد نقض کن. «فَانبِذ» یعنی پرتاب کن طرف خودش، رد کن. بنابراین ما تابع اصول قرآنی هستیم؛ هم در این طرف قضیّه، هم در آن طرف قضیّه... تا وقتی که حالا به‌طور کامل نقض نکرده‌اند ما هم نقض نمیکنیم لکن در مقابل خطاهای آنها و کارشکنی آنها، ما بایستی توانایی‌هایمان را حفظ کنیم...  هیئت نظارتی هم ما معیّن کردیم؛ بنده عرض بکنم که توقّع من از هیئت نظارت این است که دقّت بیشتری بکنند، مراقبت بیشتری بکنند و واقعاً هر نقطه‌ای را که احساس میکنند طرف مقابل در آن نقطه دارد خیانت میکند و بد عمل میکند، آنچه را وظیفه‌ی دفاع از منافع ملّی است انجام بدهند.1395/03/25

* تجربه  ما از مذاکرات هسته‌ای چه بود؟

یک تجربه‌ای ما در مذاکرات هسته‌ای پیدا کردیم؛ این تجربه را نباید فراموش کنیم. این تجربه این است که اگر ما تنازل هم بکنیم، آمریکا دست از نقش مخرّب خودش برنمیدارد؛ این را ما در مذاکرات هسته‌ای تجربه کردیم. ما نشستیم در جمع 1+5، و حتّی جداگانه با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم برای قضیّه‌ی هسته‌ای؛ برادران ما، فعّالان پرتلاش ما به یک نقاط مشترکی رسیدند، به یک نتایجی رسیدند؛ طرف -که آمریکا باشد- یک تعهّداتی کرد؛ جمهوری اسلامی تعهّدات خودش را انجام داد، [ولی] آن طرفِ بدقولِ بدعهدِ بدحساب دارد دبّه میکند؛ تا الان دبّه کرده است. خیلی خب، این یک تجربه است، این شد تجربه. حالا خیلی‌ها قبل از این تجربه هم میدانستند امّا بعضی هم که نمیدانستند، حالا بدانند: در هر زمینه‌ی دیگری هم که با آمریکا شما بحث و مجادله کنید، شما کوتاه بیایید، تنازل کنید، باز او نقش مخرّب خودش را حفظ خواهد کرد؛ در همه‌ی زمینه‌ها: بحث حقوق بشر، بحث موشک، بحث تروریسم، بحث لبنان، بحث فلسطین؛ در هر قضیّه‌ای که شما به فرض -که البتّه محال است- از اصول خودتان، از مبانی خودتان کوتاه بیایید، صرف‌نظر بکنید، بدانید او کوتاه نخواهد آمد؛ اوّل با زبان و با لبخند و با تبسّم وارد میدان خواهد شد، بعد در عمل، کاری را که باید انجام بدهد، دبّه میکند و تعهّد خودش را انجام نمیدهد؛ این شد یک تجربه برای ملّت ایران؛ این تجربه را مغتنم بشمرید... در برجام یک چیز ثابت شد و آن اینکه آمریکایی‌ها دارند دشمنی میکنند با ما، دارند دشمنی میکنند؛ نه‌فقط کنگره‌ی آمریکا که حالا نقش شمر را دارد بازی میکند به‌اصطلاح، اینهایی هم که نقش شمر را نمیخواهند بازی کنند -یعنی دولت آمریکا- اینها هم دارند دشمنی میکنند منتها شکل دشمنی‌شان فرق دارد با آنها؛ امّا دارند دشمنی میکنند؛ اینکه خب [معلوم شد]. خب، اینها را ما تجربه قرار بدهیم. عقلانیّت این است که انسان با یک چنین دشمنی، با خرد، با تدبیر، با حذر، با فریب نخوردن، با نزدیک نشدن به میدان توطئه‌ی او، با وارد نشدن در میدانی که او ترسیم کرده، با اینها باید انسان پاسخ بدهد. 1395/04/12


* چرا می‌گوییم هسته‌ای بهانه است؟

عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیّت و هویّت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حقّ اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی و دست‌اندازی به ملّتهای ضعیف، افشای حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌های قرون وسطائی و سرکوب ملّتهای مستقل، دفاع بی‌وقفه از ملّت فلسطین و گروه‌های مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمده‌ای را تشکیل میدهند که دشمنی رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت. 1394/07/29
من دو سه سال قبل از این در اوایل این قضیّه‌ی مذاکرات هسته‌ای، گفتم آمریکایی‌ها از همین الان به ما بگویند اگر جمهوری اسلامی تا کجا عقب‌نشینی کند، آنها دیگر دشمنی نمیکنند؛ این را بگویند. اگر مسئله‌ی هسته‌ای حل شد، دیگر قضیّه تمام است؟ خب حالا قضیّه‌ی  هسته‌ای حل شده، ببینید تمام است قضیّه؟ قضیّه‌ی موشکها پیش آمد؛ قضیّه‌ی موشکها حل بشود، قضیّه‌ی حقوق بشر است؛ قضیّه‌ی حقوق بشر حل بشود، قضیّه‌ی شورای نگهبان است؛ قضیّه‌ی شورای نگهبان حل بشود، قضیّه‌ی اصل رهبری و ولایت فقیه است؛ قضیّه‌ی ولایت فقیه حل بشود، قضیّه‌ی اصل قانون اساسی و حاکمیّت اسلام است؛ اینها است، دعوا سر چیزهای جزئی نیست. بنابراین این تصوّر، تصوّر غلطی است.  1395/03/25
 

* امریکایی‌ها پس از برجام به دنبال چه هستند؟

ما این مسئله‌ی نفوذ را در قضیّه‌ی برجام و پس از برجام مطرح کردیم؛ این خیلی مسئله‌ی عجیب و خیلی مسئله‌ی مهمّی است. کسانی که در مسائل گوناگون دسترسی به اطّلاعات دارند، خوب میدانند که چه دامی برای کشور گسترده‌اند یا میخواهند بگسترانند برای نفوذ کردن در حصن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملّت ایران، با انحاء مختلفِ تدابیر و سیاستها و توطئه‌ها؛ این الان در جریان است؛ مردم در باب انتخابات باید خیلی متوجّه این باشند.   1394/10/14

در این مقطع زمانی، سیاستهای استکبار و بخصوص و به‌طور خاص سیاستهای آمریکا اقتضا میکند که یک تفکری تزریق بشود در میان ملّت ما؛ اوّل در میان نخبگان جامعه و بعد از آن بتدریج به افکار عمومی منتقل بشود؛ یک تفکر خاصّی تزریق بشود به افکار عمومی. آن سیاستی که مورد نظر آنها است این است که وانمود کنند ملّت ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه یکی از این دو راه را انتخاب کند. آن دوراهی عبارت است از اینکه یا باید با آمریکا کنار بیایند، یا باید به‌طور دائم فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمّل کنند؛ یکی از این دو را ملّت ایران باید انتخاب کند؛ این چیزی است که آنها میخواهند. [البتّه] کنار آمدن با آمریکا به‌معنای کنار آمدن با هیچ دولت دیگری نیست. چون دولت آمریکا دارای ثروت، دارای دستگاه‌های تبلیغاتی وسیع، دارای سلاحهای خطرناک و دارای امکانات بسیاری است، کنار آمدن با دولت آمریکا ناگزیر، به‌معنای قبول تحمیل‌های آن دولت است.
طبیعت توافق با آمریکا همین است؛ همه‌جا همین‌جور است؛ کشورهای دیگر هم که در هر مسئله‌ای با آمریکا توافق میکنند، معنایش این است که از مواضع خودشان به‌نفع طرف مقابل عقب‌نشینی میکنند بدون اینکه طرف مقابل به‌نفع آنها یک عقب‌نشینی قابل‌توجّهی انجام بدهد. در همین توافق اخیر هسته‌ای هم اگرچه این توافق را ما تأیید کردیم و برگزارکنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آنها را، لکن اینجا هم همین‌جور بود؛ وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم. معنای این همین است؛ یعنی وقتی طرف مقابل یک دولتی مثل آمریکا است که وسایل تبلیغ دارد، امکانات دارد، پول دارد، دیپلماسی فعّال دارد، عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد، دولتهایی که به آنها فشار می‌آورد در اختیارش هستند، کنار آمدن با او به‌معنای صرف‌نظر کردن از برخی از چیزهایی است که انسان بر آنها پای میفشرد.
این یک دوراهی است که طبق سیاستهای آمریکا که میخواهند در ذهن ملّت ما تزریق بکنند، یک دوراهی ناگزیر است؛ یک دوگانه‌ی اجتناب‌ناپذیر است: یا باید در مقابل آمریکا و خواستهای او در موارد بسیاری کوتاه بیاییم، یا باید فشارهای آمریکا را، تهدیدهای آمریکا را، ضررهای ناشی از مخالفت با آمریکا را تحمّل کنیم... م. بنابراین، کسانی که امید میبندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهّدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهّدی بکند- از این غفلت میکنند که ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز میزند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمیکند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.


* راه گشایش اقتصادی پس از برجام چیست؟

در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدّد به آن‌جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود. 1394/07/29

      

در صبحگاه دوازدهم تیرماه 1367، از عرشه ناو آمریکایی وینسنس دو فروند موشک به سمت هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی پرتاب شد و منجر به سقوط هواپیما و شهادت 290 نفر مسافر عادی و خدمه هواپیمای مزبور گردید.

 


ابعاد حقوقی حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس


در صبحگاه دوازدهم تیرماه 1367، از عرشه ناو آمریکایی وینسنس دو فروند موشک به سمت هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی پرتاب شد و منجر به سقوط هواپیما و شهادت 290 نفر مسافر عادی و خدمه هواپیمای مزبور گردید. این اقدام آمریکا یک بار دیگر نیّت تجاوزکارانه دولت آمریکا و نقش این دولت در بی‎ثبات کردن و ناامن نمودن خلیج فارس را به اثبات رساند. علاوه بر این، این واقعه نشان داد که دولت آمریکا علی‏رغم اینکه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، وظیفه اولیه حفظ صلح و امنیت بین‎المللی را به عهده دارد، با جانبداری خود از یکی از طرفین درگیر در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نه تنها به تعهد خود عمل نکرده، بلکه با نقض فاحش اصول اولیه حقوق بین‎الملل عمومی، عملاً صلح و امنیت بین‎المللی را به مخاطره افکنده است. در مقاله حاضر، با بررسی ماهیت حادثه و توصیف آن، اقداماتی را که دولت ایران در پیگیری حقوقی این فاجعه در صحنه بین المللی (از جمله ارجاع دعوا به دیوان بین‎المللی دادگستری) به عمل آورد مورد بررسی قرارمی‎دهیم .

تشریح واقعه:*
 

در صبحگاه یکشنبه مورخ سوم ژوئیه 1988 (12 تیرماه 1367)، هواپیمای مسافربری خط هوایی ایران ایر (به شماره 655) که بر طبق برنامه منظم و معمول خود بین بندرعباس و دوبی در پرواز بود، در ساعت 10:17 صبح به وقت تهران از فرودگاه بندرعباس به هوا برخاست. هفت دقیقه بعد، هنگامی که هواپیمای مزبور بر فراز دریای خلیج فارس بود، تنها پس از گذشت یازده ثانیه از ارسال آخرین تماس رادیویی خلبان هواپیما به برج مراقبت، مورد اصابت موشکهای پرتاب شده از سوی ناو آمریکایی وینسنس مستقر در خلیج فارس قرار گرفت و تمامی 290 سرنشین آن در دم جان سپردند. هواپیمای مزبور حامل 275 مسافر و پانزده خدمه بود. از این تعداد، 254 ایرانی ، سیزده نفر تبعه امارات عربی متحده، ده نفر هندی، 6 نفر پاکستانی، شش نفر تبعه یوگسلاوی و یک نفر ایتالیایی بود. شصت‎وپنج نفر از افراد مزبور را نیز اطفال و کودکان تشکیل می‎دادند. از سوی دیگر، زمانی که هواپیما مورد اصابت موشک ناو وینسنس قرار گرفت، هنوز در فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. موقعیت تقریبی هواپیما در زمان سقوط 26 درجه و 38 دقیقه و 22 ثانیه شمالی و 56 درجه و 1 دقیقه و 24 ثانیه شرقی بود. دلایل و قرائن نشان می‎دهد که نه تنها کشتیهای جنگی ایالات متحده از پیامهای رادیویی هواپیمای ایرباس شماره 655 که بر روی فرکانسهای باز و به زبان انگلیسی مخابره می‌شد ، باخبر و مطلع بودند، بلکه قطعاً آن پیامها را نیز در اختیار داشتند. پیامهای رادیویی‎ای که نشان دهنده غیرنظامی بودن هواپیما و مسافری و تجاری بودن آن بود. این مدعا با بررسی یافته‎های مربوط به تحقیقات رسمی که ایالات متحده بلافاصله بعد از حادثه انجام داد، ثابت می‎شود. تحقیقات وزارت دفاع آمریکا در خصوص حادثه مزبور در تاریخ 19 ژوئیه (28 تیرماه)انجام و در تاریخ 28 ژوئیه(6 مرداد) منتشر شد. گزارش وزارت دفاع آمریکا در پاراگراف چهارم از صفحه E-8 اظهار می‎دارد: «پرواز 655 ایران ایر از بندرعباس شروع شد و به پرواز خود در مسیری عادی ادامه داد تا اینکه هفت دقیقه پس از پرواز توسط یک موشک پرتاب شده از سوی ناو وینسنس مورد اصابت قرار گرفت… آخرین تماس خلبان برای گزارش دهی در خصوص موقعیت هواپیما نیز حدوداً در ساعت 9:58 بود.» از این رو باید نتیجه گرفت که در زمان مزبور، آمریکا از مسئله مسافربری بودن هواپیما و غیرنظامی بودن آن پرواز اطلاع کاملی داشته است. از سوی دیگر، وقتی که از ژنرال ویلیام فوگارتی (رئیس تیم تحقیق در خصوص حادثه) خواسته شد که در مجلس سنای آمریکا حاضر شده و در خصوص حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایران گزارش دهد، از او سؤال شد که: ایالات متحده مشخصاً از کجا این اطلاعات را کسب کرده است؟ وی در پاسخ گفت: «آقایان، لازم است که من در رابطه با منبع اطلاعات آمریکا در یک جلسه غیررسمی و بسته سخن بگویم و در مورد آن، در این سطح[علنی] به بحث نپردازم.» (1) گزارش وزارت دفاع نیز منبع این اطلاعات را ذکر نمی‎کند. ولی آنچه محرز است این است که اینکه ایالات متحده تجهیزات دریافت پیامهای رادیویی در آن سطح را قطعاً داشته است. گزارش وزارت دفاع نیز نشان می‎دهد که کشتیهای جنگی ایالات متحده قابلیت ثبت چنین تماسهایی را در عرشه داشتند. (2). با وجود این فرمانده Task Frce خاورمیانه ای ایالات متحده به ناو وینسنس دستور شلیک موشک به سمت هواپیمای مزبور را صادر می‎کند. (3) حضور ناوگانهای نظامی آمریکا در خلیج فارس در آن مقطع زمانی اگر چه به ادعای خود آمریکایی‎ها به منظور تضمین کشتیرانی آزاد در دریاهای بین‎المللی بود، اما در واقع نمایش قدرت نظامی از سوی آمریکا دلیلی جز برانگیختن حساسیت نیروهای ایرانی و کمک به عراق در طول جنگ تحمیلی نبود. سقوط یک هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز آبهای ساحلی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس ، یکی از بارزترین نمونه‎های نقض بیطرفی آمریکا در طول جنگ به شمار می‎رود. یک نمونه آشکار دیگر که مورد تأیید وزارت دفاع آمریکا نیز قرار گرفته ، آن است که مطابق گزارش وزارت مذکور ، تشدید جنگ در سال 1987 (1366) و تسری آن به آبهای نیلگون خلیج فارس ، به نحوی بود که بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا: « عراق از نیروی هوایی خود برای توسل به حملات نظامی علیه امکانات و کشتیهای نفتکش ایرانی در خلیج فارس استفاده می‎نمود. این حملات که کانون اصلی توجهشان مرکز خلیج فارس بود در سال 1987 شدت یافت. به نحوی که این تشدید حملات منجر به حمله اشتباه نیروهای عراقی به ناو USS STARK گردید.» (4) نکته مهم این است که ، ایالات متحده ، عراق را به لحاظ قانونی مسؤول این حمله معرفی کرد، اما هیچ کاری علیه این اقدام عراق انجام نداد. ازسوی دیگر ، آمریکا کشتیهای جنگی خود را به منطقه خلیج فارس گسیل داشت؛ تنها با این ادعای واهی که «با رفتار بی‎باکانه ایران در رابطه با عبور و مرور کشتیهای بیطرف و ثالثی که مشغول تجارت قانونی بودند، مقابله نماید.» (5). در جای دیگری، وقتی که به دنبال حادثه استارک یکی از مقامات مسؤول آمریکا به ارائه توضیحاتی نزد نمایندگان کنگره آمریکا پرداخت، بر این نکته تصریح شد که: «عراق دوست ماست و یا حداقل رفتار دوستانه‎ای با ما دارد و ایران یکی از کشورهایی است که دشمنی زیادی با ما دارد.»(6). بدیهی است چنین مماشاتی جز از رفتار یکسویه آمریکا در قبال جنگ ایران و عراق (به نفع عراق) ناشی نمی‎شد. هواپیمای مزبور از سوی آمریکا مورد شناسایی نادرست قرار نگرفته بود:بر اساس گزارش وزارت دفاع، در ساعت 9:51 صبح حادثه ، افسر اطلاعات جنگی وینسنس با اشاره به آسمان به فرمانده گفت که گویا یک هواپیمای تجاری در حال عبور است.(7) از آنجایی که افسر فرمانده این گفته را با توجه به صعود آرام هواپیما از ارتفاع 8000 پایی به ارتفاع 9000 پایی و نیز غرش هواپیما به عنوان یک هواپیمای تجاری ابراز نمود و فرمانده وی نیز با سکوت خود این امر را تأیید کرد و در مخالفت با آن چیزی به زبان نیاورد، می توان نتیجه گرفت که ادعای آمریکا مبنی بر شناسائی نادرست هواپیما کذب بوده است. گزارش اولیه و محرمانه وزارت دفاع پس از انتشار در این قسمت با حذف مطالب بسیاری همراه بود. در این رابطه تلاش دست‎اندرکاران امر در وزارت دفاع آمریکا این بود که وضعیتی از سردرگمی و ابهام را در میان فرمانده و افسران ناو وینسنس در مورد نوع و کیفیت هواپیمای ایرباس القا نموده ، در نتیجه از یقین آنها در خصوص تجاری و مسافربری بودن پرواز تا حد امکان بکاهد. (8) ـ تلاش آمریکا برای انکار مسؤولیت خود: بلافاصله پس از حادثه، ایالات متحده در یک حرکت هماهنگ تلاش کرد تا افکار عمومی را گمراه کند و مسؤولیت خود در قبال این حادثه را انکار نماید. ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا ، اظهار داشت که هواپیما مستقیماً به سمت ناو وینسنس حرکت کرده و لذا مورد اصابت موشک قرار گرفته است تا ناو از خود در مقابل حمله احتمالی مراقبت نماید. ژنرال ویلیام جی. کراو یکی از رؤسای ستاد مشترک این کشور نیز ابراز داشت که وینسس وینسنس «با هدف دفاع از خود شلیک کرده است.»(9) در روزهای بعد نیز سناریوهای مختلفی طرحریزی شد تا بهانه و عذر آمریکا را در توسل به حق دفاع از خود (Self-Defense) مشروع نشان دهد. از جمله این سناریوها می‎توان به این موارد اشاره کرد:‌ یک هواپیمای جنگی F14 در پشت هواپیمای مسافربری ایرباس پنهان شده بود؛ هواپیمای ایرباس در حال انجام یک مأموریت انتحاری بود؛ این عملیات سطحی همراه با عملیات قایقهای تندرو ایرانی در صبح آن روز قسمتی ازیک عملیات برنامه‎ریزی شده بود و نیز این مورد که هواپیمای ایرباس خارج از کوریدور پروازی در حال پرواز بود و بالاخره این ادعا که عملیات مزبور بخشی از یک رشته عملیات نیروهای ایرانی بود که از قبل آغاز شده بود (10) اینها همه و همه ادعاهایی بودند که گاه و بیگاه از سوی فرماندهان ارشد نظامی و مقامات عالیرتبه سیاسی آمریکا برای سرپوش نهادن بر ماهیت اصلی اقدامی که آشکارا ناقض اصول اولیه حقوق بین‎الملل به شمار می‎رفت، مطرح می‎شد و گذشت زمان به تدریج بطلان هر یک از ادعاهای مذکور را ثابت نمود. در واقع، دولت آمریکا تمامی این ادعاهای واهی را به این دلیل مطرح می‎کرد که محملی برای توسل این کشور به حق دفاع مشروع به عنوان یک حق ذاتی دولتها بر طبق اصول بنیادین حقوق بین‎الملل و ماده 51 منشور ملل متحد باشد. این در حالی است که چنین تفسیر و برداشتی از حق دفاع مشروع، نه تنها با عقل سلیم و منطق حقوقی سازگاری ندارد بلکه با روح منشور ملل متحد و شرایط توصیف شده در ماده 51 منشور نیز همخوانی ندارد. واکنش آمریکا در قبال موارد مشابه: مجموعه توجیهات و معاذیر مطرح شده در حالی از سوی مقامات آمریکا عنوان می‎شد که این کشور در سایر موارد مشابه ، واکنشهای متفاوت و بلکه متعارضی از خود نشان داده بود. مقامات آمریکا سرنگونی یک هواپیمای مسافربری در سال 1984 (1363) را بربریت نامیدند و خواستار تحریم بین‎المللی کلیه خطوط هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق شدند. بیان مختصر این حادثه از این قرار است که در سپتامبر 1983 (شهریور 1362) یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی کره جنوبی (K.L.L) با 269 نفر مسافر از مسیر عادی خود منحرف شده و مسافتی در حدود پانصد کیلومتر را در زمانی نزدیک به دو ساعت در داخل خاک شوروی سابق طی نمود. نهایتاً به دلیل بی‎توجهی هواپیمای مزبور به اخطارهای مکرر هواپیماهای شکاری این کشور، هواپیمای مذکور توسط سیستم دفاع موشکی شوروی سرنگون گردید. در این ماجرا، ریگان اظهار داشت که هیچ چیزی نمی‎تواند توجیه‎کننده سرنگونی یک هواپیمای غیرمسلح باشد. تبلیغات وسیع آمریکا در این خصوص حدوداً شش ماه ادامه یافت. شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف محکوم کردن اقدام شوروی چهاربار تشکیل جلسه داد و متحدینِ اروپایی آمریکا در شورای امنیت شدیداً نسبت به عمل شوروی واکنش نشان دادند. (11)

 تلاشهای بین‎المللی*

ایران در پیگیری حقوقی مسئله ـ شکایت نزد شورای ایکائو؛ بلافاصله پس از وقوع حادثه، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا مسئله را نزد شورای سازمان بین‎المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) مطرح و حقوق از دست‎رفته خود را اعاده نماید. در سوم ژوئیه 1988 (روز حادثه) معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران تلکسی را به عنوان ریاست شورای ایکائو ارسال کرد و طی آن وی را در جریان حمله به هواپیمای 655 ایران قرار داد و از شورا درخواست نمود که اقدام مؤثری در جهت محکومیت ایالات متحده انجام دهد . در همان روز، مجدداً تلکسی از طرف معاون وزیر راه و ترابری به عنوان ریاست شورای ایکائو ارسال و به موجب آن از ریاست شورا درخواست شد که ریاست و اعضای شورا همراه با متخصصین‎ با هم ملاقات نموده ، روی این حادثه مطالعه کنند. شایان ذکر است که در روز مذکور، وزیر خارجه وقت ایران نامه‎ای را برای دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال و در آن نگرانی عمیق کشورش را از این حادثه ابراز کرد و اضافه نمود که اقدام تجاوزکارانه آمریکا علیه خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران در تناقض آشکار با همه قواعد و اصول بین‎المللی و به‎ویژه مواد 1 و 2 کنوانسیون 1944 شیکاگو و تهدید جدی هوانوردی کشوری در منطقه می‎باشد. در تاریخ 4 ژوئیه 1988(13 تیرماه 1367) ، ریاست شورای ایکائو به تلکس معاون وزیر راه و ترابری ایران پاسخ داد. ریاست شورا در این نامه نگرانی و تأسف عمیق خود را از بروز این حادثه به دولت و خانواده قربانیان اعلام نموده و اطلاع داد که تلاشهایی به عمل‌ آورده تا اعضا را برای برگزاری اجلاس فوق‎العاده شورا به منظور بررسی درخواست جمهوری اسلامی ایران متقاعد سازد. در این نامه همچنین مطلب مهمی اضافه شده بود که در پیگیریهای قضایی بعدی، مستند دولت ایران قرار گرفت. ریاست شورای ایکائو در این نامه اضافه کرده بود: «خط‎مشی ایکائو تضمین امنیت و نظم پروازهای کشوری و مقابله جدی با استفاده از قوای قهریه علیه هواپیماهای غیرنظامی می‎باشد.» در تاریخ 5 ژوئیه 1988(14 تیرماه 1367) ، ریاست شورای ایکائو به نمایندگان شورا اطلاع داد که در تاریخ 13 ژوئیه 1988(23 تیرماه) جلسه فوق‎العاده‎ای بنا به درخواست ایران و به منظور رسیدگی به قضیه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی برگزار خواهد شد. در این جلسه، ریاست ایکائو بر این نکته تأکید کرد که «این اصل بنیادین که به موجب آن دولتها بایستی از توسل به اقدامات مسلحانه علیه هواپیماهای غیرنظامی خودداری نمایند، باید توسط همه دولتها رعایت شود»(12) در این جلسه همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح واقعه، درخواستهای مشروع خود را متذکر شد. نماینده ایالات متحده نیز به تبیین مواضع خود پرداخت و اعلام کرد که پرداخت هر خسارتی از سوی آمریکا باید به موجب شرایط حقوقی قوانین ایالات متحده و با مشورت با کنگره این کشور باشد و نه قواعد بین‎المللی. مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری ایران در تاریخ 19 ژوئیه 1988(28 تیرماه 1367) تلکسی را جهت ریاست ایکائو فرستاد و نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را از نتایج جلسه فوق‎العاده (که صرفاً بیان مواضعی کلی بود) ابراز داشت. وی در ادامه اضافه نمود که: «رفتار بیرحمانه و غیرمسؤولانه یک دولت عضو را نباید بدون مجازات رها کرد.» از سوی دیگر، به موجب تصمیم اتخاذ شده در جلسه فوق‎العاده شورای ایکائو (که در روزهای 13 و 14 ژوئیه 1988 برگزار شد)، نشستی در دفتر ایکائو در پاریس در 6 اکتبر 1988 (14 مهرماه 1367) برگزار شد و طی آن مسائل چندی از جمله مقررات ناظر بر خدمات کنترل هوایی در مسیر A59 که هواپیمای ایرباس در آن مسیر سقوط کرده بود، مورد بررسی قرار گرفت. در تاریخ 7 نوامبر(15 مهرماه) نیز ریاست شورای ایکائو و دبیرکل این سازمان ، گزارش کمیته حقیقت‎یاب را در رابطه با این حادثه به شورا ارائه نمودند. شورای ایکائو در روزهای پنجم تا هفتم نوامبر 1988 (13 تا 15 مهرماه 1367) نشست دیگری را به منظور بررسی درخواستهای ایران تشکیل داد. در این جلسه گزارش ایکائو مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان برخی از کشورها نیز در راستای مواضع ایران سخنرانی نمودند. نهایتاً نیز شورای ایکائو آخرین نشستهای خود در رابطه با این حادثه را از 13 تا 17 مارس 1989 (22 تا 26 اسفند 1367) برگزار و طی آن قطعنامه‎ای را در تاریخ 17 مارس 1989 به تصویب رساند. در این قطعنامه، شورای ایکائو با اشاره به حادثه شلیک موشک به سمت هواپیمای مسافربری ایرباس در تاریخ 3 ژوئیه 1988 که توسط ناو جنگی آمریکا رخ داد، تأسف عمیق خود را نسبت به این حادثه ابراز نمود. در ادامه ، شورا خط مشی خود در خصوص محکومیت استفاده از قوه قهریه علیه هواپیماهای غیرنظامی در حال پروازرا ابراز کرد واز دولتها درخواست نمود که تمامی اقدامات لازم را برای تضمین امنیت هوانوردی بین‎المللی اتخاذ نمایند. مع الاسف ، شورای ایکائو همچنان از محکومیت اقدام آمریکا سرباز زد. با توجه به اینکه شورای ایکائو عملاً اقدام مناسبی در احقاق حقوق از دست رفته ایران صورت نداده بود، لذا کشور ایران ناگزیر شد به سبب ناکارآمدی ایکائو و بر اساس ماده 48 کنوانسیون شیکاگو به دیوان بین‎المللی دادگستری رجوع نمود.


      

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و یوم الله پانزدهم خرداد ماه، راز ماندگاری انقلاب اسلامی را "صیانت مکتب امام (ره)" و "گفتمان انقلاب اسلامی" و "ولایت فقیه" و برافراشته نگه داشتن پرچم وحدت و استکبارستیزی" دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین رخدادهای تاریخ بشری که تحولات شگرف و غافلگیر کننده ای را فراتر از جغرافیای ایران رقم زد، در جای جای عالم با نام معمار کبیر و حکیم خود امام خمینی (ره) عجین و با آرمان های منحصربفرد خود شناخته شود.

این بیانیه می افزاید: امام خمینی (ره) اسلام ناب، انقلابی و مقتدر را پس از قرن ها از محاق مظلومیت و مهجوریت بیرون آورد و با بنیان نهادن نظام جمهوری اسلامی ایران بر محور "اسلامیت" و "جمهوریت" و طرح اندیشه ها و ایده های مبتنی بر دین گرایی و سلطه گریزی جوامع، قدرت های استکباری را با چالش جدی مواجه ساخت.

این بیانیه در ادامه شناخت آرمان های امام خمینی (ره) و طرح ها و نقش هایی که ایشان برای رهایی جوامع و ملل از استیلای سلطه گران و راه یابی آنان به زندگی سعادتمندانه و عزت مندانه ارائه کردند را از نکات مهم و حائز اهمیت در هر مقطع زمانی قلمداد و تصریح کرده است: از آنجا که اهداف و آرمان های معمار کبیر انقلاب اسلامی،برخاسته از جهان‌بینی توحیدی و اصول،مبانی و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) و هدایت الهی بشریت بود به سرعت کانون توجه آحاد مردم جهان به ویژه امت اسلام قرار گرفت و  زمینه های شکل گیری "بیداری و مقاومت اسلامی" در جغرافیای اسلام و خیزش ضد سلطه و استکبار را در فراتر از سرزمین های مسلمین رقم زد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به جاودانگی گفتمان امام خمینی (ره) و لزوم تبیین آن در تمامی اعصار خاطرنشان شده است: طی 27 سال اخیر با همت، اراده و باور عمیق امام حاضر انقلاب و امت اسلامی، خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) بحمدالله گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامی فراتر از ایران اسلامی جامعه جهانی را تحت تأثیرات شگرف خود قرار داده است و با تحکیم قدرت اسلام در اضلاع هندسه قدرت جهانی، دو قطبی "سلطه گر" و "سلطه پذیر" را با قطب "سلطه ستیزی" به چالش کشیده است.

این بیانیه افزوده است: امام خمینی (ره) ایران اسلامی را در تراز "ام القرای مسلمین" قرار داد که از مهم ترین شاخص ها و مولفه های معرّف آن می توان به "رهبری دینی" ، "نظام حکومتی مبتنی بر اسلام و قرآن" ، "دشمن شناسی و استکبارستیزی" ، "دفاع همه جانبه از مستضعفین و محرومین جهان" ، "مجاهدت در ترویج اسلام ناب و انقلابی" و "برخورداری از توانمندی های راهبردی و بازدارنده" اشاره کرد.

در این بیانیه خورشید وجودی شخصیت و آرمان های امام (ره)خاموش ناپذیر توصیف و با تاکید بر ضرورت صیانت از گفتمان آن حضرت و روشنگری های دقیق، همه جانبه و مسئولانه آن برابر خطر تحریف تصریح شده است:هر چند جانشین‌ صالح  امام راحل (ره) با تبیین‌ گفتمان معمار کبیر انقلاب‌اسلامی، صیانت ازاندیشه های امام (ره) را با شجاعت به شایستگی راهبری می‌کنند،اما در روزهایی که با کارفرمایی آمریکا و انگلیس تحریف شخصیت آن حضرت مجدداً در دستور کار رسانه های سلطه قرار گرفته است، بر میراث داران خمینی عزیز (ره) فرض است با تبیین درست، عالمانه و شجاعانه مکتب و منظومه فکری امام (ره) تحریف گران خبیث را رسوا و با شکست مواجه سازند.

این بیانیه در پایان با دعوت از آحاد و اقشار مختلف ملت ایران به ویژه آحاد پاسداران انقلاب و بسیجیان دلاور برای شرکت در آئین های پاسداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و یوم الله 15 خرداد و تجدید میثاق با آرمان های بلند امام (ره) و شهدا و بیعت مجدد با مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز (مد ظله العالی) تأکید کرده است: تردیدی نیست اکنون که ولی فقیه زمان و امام امت خامنه ای عزیز(مدظله العالی) در خط پاسداری از مکتب و راه امام راحل (ره) فرمان "جهاد کبیر" داده است آحاد مردم و مسولین کشور به عنوان مجاهدان عرصه جنگ نامتقارن فرهنگی با "نه گفتن به دشمن" پرچمی که خمینی کبیر با برافراشتن آن در عصر جاهلیت مدرن، ایران اسلامی را بر بلندای قله های عزت و عظمت جهانی قرار داده است را همچنان در اهتزاز نگه داشته و به اصحاب "شیطان اکبر" و "طاغوت اعظم" ، آمریکای حیله گر اجازه عرض اندام ندهند.


      

حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش می رسد و یا شبهه ای به او القا می شود گمان می کند که آن اشکال لاینحل است و دیگر جوابی ندارد و پیش خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت می کند.

 


برو از اهلش بپرس تا اشکالت برطرف شود

 

حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت برطرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش می رسد و یا شبهه ای به او القا می شود گمان می کند که آن اشکال لاینحل است و دیگر جوابی ندارد و پیش خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت می کند و می گوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم می ترسی و نزد آن ها نمی روی و از آن ها سوال نمی کنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمی ترسی که چه بسا موجب نابودی و هلاک دایمی تو گردد؟!


      

خسرونیا

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه علت 25 درصد سرطان‌های کشوربه دلیل آب و خاک آلوده به نیترات و فلزات سنگین است،گفت:90 درصد افرادی که در اثر سیگار می‌میرند سیگاری نیستند بلکه اطرافیان سیگاری‌ها هستند که قربانی می‌شوند.

  ایرج خسرونیا در نشست خبری بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران(14 و 17 اردیبهشت ماه) با اشاره به موضوعات مهمی که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود، اظهار داشت: مهمترین بیماری‌های ملی و جهانی و همچنین بحث پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد زیرا فقدان اخلاق پزشکی باعث فاصله بین پزشکان و بیماران شده است.

وی عنوان کرد: با بالاتر رفتن سطح تکنولوژی و افزایش رشد اقتصادی متأسفانه مباحث اخلاقی کاهش یافته است و شواهد آن نیز اخبارهای متعدد در جراید و رسانه‌ها مبنی بر برخوردها و افزایش پرونده‌های قضایی است.

رئیس انجمن جامعه پزشکان با به نقد کشیدن رشد علمی پزشکی در زمینه‌های پت اسکن و تجهیزات تشخیصی پزشکی، تصریح کرد: یک زمانی وقتی چنین تجهیزات پزشکی وجود نداشت پزشک بیش از 30 تا 45 دقیقه وقت برای شرح حال گرفتن بیمار می‌گذاشت ولی هم اکنون اینگونه نیست و به انجام یک تشخیص سونوگرافی خلاصه می‌شود و این مسئله باعث فاصله بین پزشک و بیمار شده است که مسلماً صمیمیت و اعتماد بین آنها را کاهش می‌دهد. 

خسرونیا در ادامه به افزایش بروز سرطان در دهه‌های اخیر در سطح جهان که رابطه مستقیم با تغییرات عمده‌ای را دربر دارد و اشاره کرد و افزود: نوع تغذیه و شیوه زندگی مردم در جوامع مدرن صنعتی و غیرصنعتی بوجود آمده که با افزایش منطقی نوع تغییرات بوجود آمده در محیط زیست و در جامعه و انتخاب شیوه زندگی سالم می‌توان در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان اقدام کرد.

*از هر 100 هزار نفر 135 نفر دچار سرطان می‌شوند

وی عنوان کرد: سرطان سومین عامل مرگ در جهان است و از هر 100 هزار نفر 135 نفر به سطان مبتلا می‌شوند که در ایران حدود 90 هزار مورد جدید در سال داریم. در حالیکه در دنیا 180 مورد در 100 هزار نفر است.

رئیس انجمن جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: علت پایین بودن شیوع سرطان در ایران جوان بودن جمعیت کشور است که 8.6 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد که اگر این آمار پیری به 11 درصد برسد با افزایش شدید سرطان روبرو خواهیم شد.

خسرونیا تصریح کرد: در اکثر کشورها روش درمان 49 درصد جراحی، 40 درصد رادیوتراپی و 11 درصد شیمی درمانی است. ولی متأسفانه در کشور ما دارودرمانی ارجحیت پیدا کرده است. همچین ژنتیک در بروز سرطان 5 درصد تأثیر دارد. بخصوص عفونت در معده که نقش اساسی را بازی می‌کند.

خسرونیا در ادامه با اشاره به اینکه اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع که در مملکت ما مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر دلایل بروز سرطان است، گفت: هم اکنون در کشور ما اسیدچرب اشباع 25 درصد است که حد مجاز آن 10 درصد است و اسید چرب ترانس نیز 10 درصد چربی‌ها را تشکیل می‌دهد که باید به صفر کاهش یابد.

*علت 25 درصد سرطان‌ها به دلیل آب و خاک آلوده

وی در ادامه درباره دیگر دلایل بروز سرطان در کشورمان، عنوان کرد: مواد شیمیایی موجود در آب و خاک 25 درصد در بروز سرطان دخالت دارد که وجود نیتریت در آب، فلزات سنگین و دیگر مواد شیمیایی که در فاضلاب و کودهای شیمیایی قرار دارد در بروز سرطان نقش دارد.

این متخصص داخلی در ادامه با بیان اینکه 40 درصد از سرطان‌های کشور قابل پیشگیری و 40 درصد قابل درمان هستند، گفت: سیگار و دخانیات یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان به‌خصوص سرطان دستگاه تنفس، پانکراس و مستانه است.

خسرونیا همچنین با اشاره به اینکه سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌شود، گفت: 20 تا 30 میلیارد تومان نیز صرف درمان عوارض ناشی از استعمال سیگار می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد از مصرف کنندگان سیگار از سن 18 سالگی شروع به استعمال می‌کنند، تصریح کرد: همچنین 90 درصد افرادی که در اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند سیگاری نیستند و جزو اطرافیان سیگاری‌ها هستند و دخانیات شایع‌ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری است.

رئیس انجمن جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ادامه عنوان کرد: همچنین 90 درصد سرطان سینه، 40 درصد سرطان سایر ارگان‌ها، 50 درصد بیماری‌های قلبی و 75 درصد بیماری‌های مزمن ریوی در سیگاری‌ها بروز می‌کند.

خسرونیا در خاتمه خاطرنشان کرد: 29 درصد دانش‌آموزان سن بین 13 تا 15 سال سیگار و قلیان را امتحان و مصرف کرده‌اند که 3 درصد آنها سیگار و 26 درصد آنها قلیان را تجربه کرده‌اند.


      

محیط خانواده بهترین مکان برای رشد خلاقیت کودکان

رشد و خلاقیت کودکان در دنیای امروزی نقش مهمی در آینده آن‌ها خواهد داشت، از این رو اسباب بازی هر چه ساده‌تر باشد، کودک نقش بیشتری در بازی ایفا می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


اعظم ذوالفقاری روان شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان وخانواده اظهار داشت: بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم‌ترین و اساسی ترین فعالیت کودک به شمار می رود که در عین سرگرم کردن کودک کارکردهای مهم دیگری را داراست که هر یک از این کارکردها به جنبه‌ای از زندگی کودک مربوط می شود و او را برای ورود به زندگی آماده می سازد.


ذوالفقاری عنوان کرد: والدین نباید تعیین کننده‌ نوع و شیوه‌ بازی باشند بلکه بهتر است شرایط سالم بازی را فراهم و خود نیز به عنوان همبازی در آن بازی شرکت کنند و اجازه دهند تا کودک با قدرت خلاقیت خود بازی کند.

وی افزود: کودکان خلاق اغلب برای هر یک از وسایل بازی خود موارد استفاده متفاوتی پیدا کرده و از وسیله‌ای به سراغ وسیله‌ دیگر می روند و از ‌آن به انواع مختلف استفاده می کنند.

این روان شناس در پایان گفت: خانواده یکی از عوامل بسیار مهم در رشد پرورش کودکان محسوب می شوند و نقش مهمی در خلاقیت‌های کودکان دارند، کودک حساس‌ترین مراحل رشد خلاقیت را در محیط خانه سپری می کند. به همین دلیل محیط مناسب خانوادگی بهترین مکان برای رشد، شکوفایی و خلاقیت کودکان است.


      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ناهید ازغندی روان شناس کودک در گفتگو با خبرنگار  اظهار داشت: دلایل دروغ گویی در کودکان بسیار متعدد بوده که از مهم ترین آن ها تفاوت میان واقعیت و تخیل و به دنبال آن به زبان آوردن ذهنیات اوست. 

وی افزود:گاهی بچه ها به منظور سنجش واکنش والدین نسبت به دروغ، مرتکب این رفتار شده که در این شرایط پدر و مادر باید سعی کرده تا تمرکز کودک را از دروغ به راست گویی تغییر دهند.

ازغندی بیان داشت: دروغ گویی در کودکان نشانه عدم امنیت روانی بوده و او با توسل به این رفتار، به اشتباه سعی در افزایش امنیت و کسب آرمش می کند و همچنین والدین نیز الگوی مستقیمی برای کودک در آموزش راست گویی برای آنان هستند. 

این روان شناس کودک در پایان گفت: افزایش عزت نفس در کودک باعث کاهش دروغ گویی و به دنبال آن حقارت بر تشدید این رفتار منجر می شود، همچنین نقش محیط اجتماعی در شکل گیری شخصیت وی بسیار موثر بوده و تعاملات اطرافیان بویژه والدین تأثیر مستقیمی بر رفتارهای کودکان دارد.

      


اعظم ذوالفقاری روان شناس درگفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده اظهارداشت: وقتی کودک برای ادای کلمات دچار مشکل می‌شود و با تلاش و زحمت سعی می کند کلمه‌ای را ادا کند، والدین می‌توانند با نرمی و ظرافت به او بگویند که مشکل او را درک می‌کنند و همچنین اگر‌ آرام دست بر بازو یا شانه‌اش بگذارند باعث آرامش ودلگرمی او می شوند.

وی ادامه داد: زمانی که کودک دچار لکنت می شود، والدین باید آرام و بالحنی ملایم با او حرف بزنند، تا حدی از اضطراب کودک کاسته شود و آرامش پیداکند و مهم تر آنکه کودک الگوی بهتری برای صحبت کردن پیدا می کند.

ذوالفقاری تأکیدکرد: برخورد مثبت والدین ضرورتی ارزشند درموفقیت کودکان است . والدینی که به علت ناراحتی بیش از حد خود نسبت به لکنت فرزندشان نمی‌توانند با اوکار کنند ابتدا باید نگرش و برخورد خود را تغییر دهند.

این روان شناس در پایان گفت: والدین درجریان یادگیری فرزندشان نقشی اساسی دارند و این نقش به طور خاص در درمان لکنت اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا حضور آنها نه تنها بر تغییر رفتار کودک تأثیر دارد بلکه به او کمک می‌کند اعتماد به نفس را درخود تقویت کند و این موضوع تأثیر بسزایی در درمان این بیماری دارد.